Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu i jednostkach Policji województwa dolnośląskiego
Skargi i wnioski w Komendzie Powiatowej Policji w Złotoryi można składać :
1. Telefonicznie (uzyskanie informacji o sposobie złożenia skargi, wniosku):
- pod numerem 47 87 442 10 – sekretariat Komendanta Powiatowego Policji w Złotoryi,
- pod numerem 47 87 442 17 – ekspert Jednoosobowego Stanowiska ds. Postępowań Administracyjnych,
- pod numerem 47 87 134 45 – sekretariat Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
2. Faxem – numer 47 87 442 15
3. Pocztą internetową na adres e-mailowy: skargi@zlotoryja.wr.policja.gov.pl
4. Zwykłą pocztą na adres:
Komenda Powiatowa Policji w Złotoryi
ul. Kościuszki 5
59-500 Złotoryja
5. Osobiście w siedzibie Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi przy ul. Kościuszki 5, w każdy wtorek w godz. 15.00-17.00 po wcześniejszym umówieniu terminu rozmowy.
Prawo do powszechnego składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej.
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. (Dz. U. Nr 5 Poz. 46 z dnia 22.01.2002) w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 kpa).
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 kpa).
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 kpa).
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W przypadku, gdy skargi i wnioski nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 5 i § 8. 1 przywołanego powyżej rozporządzenia).
W przypadku skarg zgłaszanych telefonicznie informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się w jednostce Policji lub przysłania skargi pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności zmierzające do wyjaśnienia podnoszonych zarzutów.
W województwie dolnośląskim uprawnionymi do przyjmowania skarg są:
- Komendant Wojewódzki Policji we Wrocławiu, który przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach od 15.45 do 17.00.
- W imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu – Naczelnik Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu lub jego zastępca oraz funkcjonariusze Zespołu Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, którzy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach od 8.00 do 17.00, a w pozostałe dni robocze od 9.00 do 15.00.
- Komendanci miejscy / powiatowi Policji województwa dolnośląskiego w zakresie skarg dotyczących działalności podległych im jednostek i komórek organizacyjnych.
Do rozpatrywania skarg dotyczących policjantów i pracowników cywilnych odnośnie osób zatrudnionych w Komendzie Powiatowej Policji w Złotoryi jest Komendant Powiatowy Policji w Złotoryi.
Skargi składać można osobiście lub listownie /muszą być podpisane i zawierać adres osoby składającej skargę. Złożenie skargi drogą elektroniczną wymaga podania danych personalnych oraz adresu zamieszkania skarżącego. W niektórych przypadkach osoby, które złożą skargi tą drogą poproszone będą o osobistą rozmowę z funkcjonariuszami rozpatrującymi skargi, bądź potwierdzenie jej osobistym podpisem.
W przypadku skarg telefonicznych informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się lub przysłania skargi w formie pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności wyjaśniające.
Skargi rozpatrywane są zgodnie z przepisami określonymi w kodeksie postępowania administracyjnego. W myśl tych przepisów skargi wyjaśniane są nie później niż w ciągu miesiąca, bądź 14 dni (dot. parlamentarzystów i radnych).
Osoby składające skargi przyjmowane są przez:
- Komendanta Powiatowego Policji lub jego Zastępcę we wtorki od godz. 15.30 do 17.00- po wcześniejszym uzgodnieniu terminu wizyty,
- Eksperta Jednoosobowego Stanowiska ds. Postępowań Administracyjnych- codziennie w godzinach urzędowania,
- dyżurnego KPP Złotoryja- poza godzinami pracy ww.
Adresy poczty internetowej dla skarg i wniosków w KPP Złotoryja:
skargi@zlotoryja.wr.policja.gov.pl
Skargi i wnioski w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu można złożyć:
1. Osobiście lub pisemnie pod adresem:
Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu
ul. Podwale 31-33
50-950 Wrocław
2. Telefonicznie (uzyskanie informacji o sposobie złożenia skargi, wniosku):
- pod numerem 47 87 134 20 - sekretariat Komendanta Wojewódzkiego
Policji we Wrocławiu,
- pod numerem 47 87 134 45 - sekretariat Wydziału Kontroli Komendy
Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
3. Faxem – numer (+48)713404851,
4. Pocztą internetową na adres e-mailowy: skargi@wr.policja.gov.pl
Rozmowy z interesantami przeprowadzane są zawsze w klimacie życzliwości i zrozumienia. W uzasadnionych przypadkach natychmiast podejmowane są interwencje oraz działania zmierzające do wyjaśnienia problemów nurtujących obywateli. Taka postawa funkcjonariuszy jest wyrazem otwartości Policji na problemy społeczeństwa.
Skargi załatwiane są w terminie określonym przez kodeks postępowania administracyjnego (art. 237 kpa).
Osoba wnosząca skargę jest każdorazowo pisemnie informowana o sposobie załatwienia sprawy. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi będzie zawierać także uzasadnienie faktyczne i prawne.
Skargi na działalność Policji można również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich na adres:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
oraz do Pełnomocnika Terenowego we Wrocławiu (dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego) na adres:
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław