Bieżące informacje

Spoofing telefoniczny. Co to takiego i jak nie dać się oszukać

W związku z pojawiającymi się w dalszym ciągu oszustwami, policjanci ponawiają apel, aby nie instalować żadnych aplikacji na swoich telefonach, komputerach, nie wchodzić w niepewne linki i nie podawać danych wrażliwych. Przypominamy, że nawet, jeżeli na wyświetlaczu naszego telefonu, pojawi się numer banku, w którym trzymamy oszczędności, to też może być to telefon od oszusta.

Spoofing telefoniczny to nic innego jak podszywanie się pod dowolny numer telefonu lub nazwę zapisaną w naszych kontaktach. Oszustwo to oznacza, że w przypadku przychodzącego połączenia, mimo wyświetlanej w telefonie nazwy np. mama, Tomek itp. czy też numeru telefonu opisanego jako np. numer infolinii banku czy innej instytucji, tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba, podszywająca się pod te instytucje lub osoby, które znamy.

Wchodzenie w otrzymane w ten sposób linki lub prowadzenie rozmowy telefonicznej, w trakcie której oszust podający się za konsultanta banku prosi nas o zainstalowanie różnych aplikacji na telefonie lub komputerze może doprowadzić do przekazania danych wrażliwych oszustom, a nawet utraty pieniędzy zgromadzonych na kontach bankowych.

Dlatego policjanci po raz kolejny ostrzegają i apelują o rozwagę, a także radzą jak nie dać się oszukać w podobny sposób:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi  pracownikami banku.
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów – nawet nie zorientujesz się, że zamiast smsa od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

młodszy aspirant Dominika Kwakszys
Komenda Powiatowa Policji w Złotoryi

 

 

 

Powrót na górę strony