Bieżące informacje

Policjanci przestrzegają przed oszustwami na BLIK-a. Przeczytaj i nie daj się oszukać!

Data publikacji 20.09.2022

Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Pilna pożyczka, brak pieniędzy na powrót do domu, zablokowana karta bankomatowa to tylko kilka przykładów na to jak oszuści wyłudzają kody BLIK.

Kod Blik to jednorazowy, 6-cyfrowy kod, który dzięki któremu możemy zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym jak i online, przesyłać pieniądze na numer telefonu lub wypłacać lub wpłacać pieniądze w bankomacie. Ta forma płatności zyskuje na popularności. Dlatego też cyberprzestępcy do prób wyłudzania naszych danych dołożyli tzw. oszustwa na BLIK-a.

Co to jest oszustwo na BLIK-a?

Celem przestępców jest wyłudzenie 6-cyfrowego kodu BLIK i szybka realizacja transakcji z jego użyciem. W efekcie ofiara zostaje okradziona ze środków na swoim rachunku bankowym. Jak to możliwe? Oszuści wykorzystują głównie łatwowierność ofiary. Najczęściej schemat działania jest następujący:

Za pośrednictwem komunikatora w mediach społecznościowych dostajesz informację od znajomego o tym, że np. w trakcie zakupów zablokował kartę i szybko potrzebuje wsparcia finansowego. Wysyłasz mu kod BLIK, on realizuje wypłatę w bankomacie, a Ty autoryzujesz transakcję w aplikacji swojego banku. Proste. Problem w tym, że to wcale nie był Twój znajomy, tylko cyberprzestępca, który włamał się na jego profil, z którego wysłał wiadomości do kilku znajomych. Ci, którzy nie zareagowali uchronili swoje pieniądze. Ci, którzy zadzwonili do znajomego, żeby zapytać co się stało również nie dali się oszukać. Ci, którzy tylko korespondowali ze „znajomym” za pomocą komunikatora i wysłali BLIK-a dali się oszukać.

Pomysłowość złodziei jest duża. Dlatego zawsze należy pamiętać o podstawowych zasadach, które uchronią Cię przed utratą oszczędności.

Absolutnie nie należy przekazywać kodów bez sprawdzenia autentyczności informacji, którą otrzymaliśmy. Nawet jeśli osoba, która do nas napisze jest nam znana i bliska. Należy mieć świadomość, że ktoś mógł włamać się na konto naszego znajomego. Jeśli chcemy pomóc, najpierw skontaktujmy się z tą osobą, najlepiej osobiście lub dzwoniąc do niej. Potwierdźmy czy faktycznie to ona wysłała do nas wiadomość i potrzebuje wsparcia finansowego.

Bądźmy ostrożni podczas takich transakcji. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych oraz haseł, których używamy w sieci.

mł. asp. Dominika Kwakszys
KPP Złotoryja


 


 

Powrót na górę strony