Kolejne spotkanie Senior Online za nami
Wczoraj, o godzinie 9:00 odbyło się kolejne spotkanie z cyklu "Senior Online". Było ono poświęcone popularnym w ostatnim czasie oszustwom popełnianym przy wykorzystaniu sieci komórkowej i Internetu.
Celem koncepcji Senior Online jest przede wszystkim kontakt Policji z seniorami i uwrażliwienie społeczeństwa na sytuacje, w których stajemy się ofiarami przestępstwa. Tym razem złotoryjska policjantka omawiała metody działania oszutów stosujących spoofing. Co to takiego?
Oszust, wykorzystujący metodę spoofingu telefonicznego może podszywać się pod inne numery, dzwoniąc z nich do ofiar i udając inne osoby. Wystarczy, że ręcznie wprowadzi numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.
Przykład:
Cyberoszuści wykorzystując spoofing wykonują połączenie, które identyfikuje się w telefonach pokrzywdzonych jako infolinia banku. Później fałszywi konsultanci (mówiący ze wschodnim akcentem), informują o nieprawidłowościach na rachunku np. nieuprawnionym przelewie. Proszą o wykonanie kilku prostych czynności, które rzekomo mają na celu przeciwdziałanie niebezpieczeństwu utraty oszczędności. Między innymi chodzi o zainstalowanie na telefonie komórkowym aplikacji umożliwiającej zdalny dostęp do telefonu – dzięki temu w łatwy i szybki sposób, bez konieczności przychodzenia do placówki bankowej, problem ma zostać rozwiązany. Następnie fałszywi konsultanci proszą o zmianę hasła do bankowości mobilnej, uzyskując tym samym pełny dostęp do rachunków swoich ofiar. Informują przy tym, że będą przychodziły kody autoryzacyjne, które trzeba im przekazywać. Pokrzywdzeni postępują zgodnie z otrzymywanymi instrukcjami, a dzięki temu cyberoszuści przy pomocy kodów BLIK i otrzymanych od ofiar kodów autoryzacyjnych, przelewają środki z kont poszkodowanych na inne konta, zaciągają kredyty lub wypłacają pieniądze z bankomatu. W efekcie straty pokrzywdzonych mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
- Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
- Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów – nawet nie zorientujesz się, że zamiast smsa od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze.
-
Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
-
Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
-
Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
-
Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
-
Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
sierż. szt. Dominika Kwakszys
KPP Złotoryja