Jeszcze do 30 września br. trwa Narodowy Spis Powszechny
Raz na 10 lat GUS pyta mieszkańców Polski „ilu nas jest”, „kim jesteśmy”, „jak żyjemy” oraz o inne istotne kwestie związane z funkcjonowaniem społeczeństwa. Wyniki spisu są niezwykle istotne w zarządzaniu państwem, ale także województwem, powiatem czy gminą. Zgodnie z ustawą o statystyce publicznej udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 jest obowiązkowy. Podstawową formą jest samospis internetowy. Metody uzupełniające to spis telefoniczny lub bezpośrednio przy pomocy rachmistrza spisowego. Od połowy marca GUS uruchomił specjalną infolinię spisową: 22 279 99 99, gdzie można zasięgnąć wszelkich informacji na temat spisu, który trwa do końca września br.
Warto pamiętać, że bezpośredni kontakt i wizyta w naszym mieszkaniu może spowodować pojawienie się oszustów, którzy podszywając się pod rachmistrza będą chcieli okradać seniorów z oszczędności ich życia. Pamiętajmy, że w spisie nie ma pytań dotyczących zarobków, dochodów, zgromadzonych oszczędności i nazwy banku, w którym przechowujemy pieniądze. Rachmistrz nie żąda dowodu osobistego i nie pyta o jego numer. Jeśli takie pytania padną, możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z oszustem.
Zwracajmy też uwagę na smsy i e-maile wpływające do nas, a dotyczące właśnie trwającego spisu. Oszuści mogą wykorzystać również tę drogę, aby zdobyć informacje dotyczące naszych kont, czy zgromadzonych oszczędności. Dlatego też nie klikajmy w nieznane linki oraz nie korzystajmy z aplikacji, które wzbudzają nasze podejrzenia.
Jako policjanci, przypominamy, aby zweryfikować osoby, które kontaktując się z nami, przedstawiają się jako przedstawiciele Głównego Urzędu Statystycznego lub jako rachmistrze spisowi. Eksperci przypominają: Każdy uczestnik spisu może sprawdzić tożsamość swojego rozmówcy. Wystarczy poprosić o jego imię, nazwisko i numer legitymacji. Możemy je sprawdzić dzwoniąc na infolinię spisową na numer 22 279 99 99. Warto to zrobić, zanim odpowiemy na pytania. Dlatego, gdy otrzymamy telefon weźmy potrzebne do weryfikacji dane od naszego rozmówcy i umówmy się z nim na inny termin. Wcześniej sprawdźmy, czy rzeczywiście jest tym za kogo się podaje. Możemy również sami zadzwonić na infolinię i umówić się na konkretny dzień na rozmowę.
sierż. szt. Dominika Kwakszys
KPP Złotoryja