Bieżące informacje

Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników banków! Mieszkanka Złotoryi wykazała się czujnością i nie dała się oszukać!

Złotoryjska Policja ostrzega przed oszustami, którzy podczas rozmów telefonicznych podają się za pracowników banków, próbując wyłudzić dane do bankowości elektronicznej lub nakłaniają do wykonywania przelewów. Dzięki wiedzy o postępowaniu oszustów i ostrożności, jedna z mieszkanek Złotoryi uniknęła utraty oszczędności i poinformowała o zdarzeniu Policję.

Policjanci ponownie apelują do mieszkańców o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach telefonicznych z nieznanymi osobami. Oszuści podają się za pracowników banków, prokuratury, policji oraz innych instytucji i stosując różny metody manipulacji, dążą do uzyskania dostępu do kont bankowych swoich ofiar.

W ostatnich dniach, do jednej z mieszkanek Złotoryi zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik firmy udzielającej szybkich pożyczek. Twierdził, że dane kobiety widnieją we wniosku o pożyczkę, ale niezbędne jest poprawienie danych. Kiedy kobieta poinformowała, że nie wnioskowała o pożyczkę, mężczyzna zasugerował, że być może zrobili to oszuści. W trosce o jej bezpieczeństwo powiedział, że za chwilę skontaktuje się z pracownikiem banku, w którym kobieta ma rachunek bankowy i poprosi o niezwłoczny kontakt. Tak też się stało. Do kobiety zadzwonił inny mężczyzna, podający się za pracownika banku, w którym posiadała rachunek. Próbował przekonać, że w trosce o zgromadzone pieniądze powinna wykonywać jego zalecenia. W tym czasie na telefon kobiety przychodziły kody autoryzujące.

Sytuacja była bardzo dynamiczna, mężczyźni sprawiali wrażenie profesjonalnych i zaangażowanych w ochronę pieniędzy klienta, a przede wszystkim otrzymywane informacje tworzyły presję czasu i przekonanie, że trzeba działać tu i teraz.

Na szczęście kobieta zachowała zimną krew. Znała metody oszustów więc nabrała podejrzeń co do uczciwości rozmówców i prawdziwości przedstawianych przez nich informacji. Postanowiła jak najszybciej udać się do placówki bankowej, w celu ustalenia faktycznej sytuacji. Na miejscu dowiedziała się, że rozmawiała przez telefon z oszustami, a dzięki swojej czujności, ograniczonemu zaufaniu do rozmówców i temu, że nie działała pod wpływem emocji, nie dała się oszukać i uchroniła swoje oszczędności przed utratą.

Apelujemy:

  • pracownicy banków nigdy nie proszą przez telefon o login, hasło, numer karty czy instalowanie aplikacji,
  • nie podejmuj pochopnych decyzji- zakończ rozmowę i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem.

Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich, szczególnie osób starszych, które są częstym celem przestępców. Rozmawiajmy z rodziną, znajomymi i sąsiadami o metodach działania oszustów.

aspirant Dominika Kwakszys
Komenda Powiatowa Policji w Złotoryi

Powrót na górę strony