Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Fałszywy pracownik banku oszukał mieszkańca Złotoryi

Data publikacji 24.09.2024

„Środki zgromadzone na Pańskim koncie są zagrożone...”. Taką informację otrzymał podczas telefonicznej rozmowy złotoryjanin. Chroniąc swoje oszczędności, postępował zgodnie z poleceniami konsultanta bankowego i przelał pieniądze na wskazany rachunek bankowy. Niestety okazało się, że mężczyzna został oszukany a straty wynoszą ponad 200 tysięcy złotych.

Kilka dni temu mieszkaniec Złotoryi otrzymał telefon od mężczyzny podającego się za pracownika banku, w którym rzeczywiście miał konto. Konsultant poinformował, że z posiadanych przez bank informacji wynika, że pieniądze klienta zgromadzone na rachunku bankowym są zagrożone. Rozmówca sprawiał wrażenie osoby profesjonalnej, chcącej uchronić swojego klienta przed utratą środków. W dalszej części rozmowy przekazał złotoryjaninowi numer rachunku bankowego, na który należy przesłać pieniądze, na którym będą bezpieczne. Niczego nieświadomy mężczyzna, w trosce o swoje oszczędności postępował zgodnie z zaleceniami konsultanta. Po wykonaniu wszystkich przelewów oczekiwał na ponowną rozmowę z pracownikiem banku. Kiedy do niej nie doszło postanowił sam zadzwonić na numer infolinii. Wtedy właśnie, w rozmowie z rzeczywistym doradcą dowiedział się, że przedstawione mu dotychczas informacje nie polegają na prawdzie, rozmowa była prowadzona przez osobę podszywającą się za pracownika banku a pieniądze, które przelał trafiły prawdopodobnie na konto oszustów.

Mężczyzna niezwłocznie zgłosił się do Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi, gdzie zgłosił podejrzenie popełnienia przestępstwa. Natychmiast zostały skierowane wnioski o blokadę środków przelanych przez poszkodowanego, a w sprawie powadzone są dalsze czynności.

Niestety sytuacji takich jak ta, jest dużo. Ofiary oszustów tracą duże kwoty pieniędzy zgromadzone na koncie lub w ich imieniu zaciągane są kredyty. Jak zatem uchronić się przed przestępczym procederem? Najprostszy sposób, to nie podejmować decyzji pod presją czasu, na co w większości liczą oszuści. Za każdym razem, scenariusz jest praktycznie taki sam. Trzeba zadziałać szybko, bo tylko tak uchronimy nasze środki. Dajmy sobie chwilę do namysłu, a przede wszystkim na weryfikację zagrożenia. Ważnym jest jednak, aby zrobić to na samym początku.

Przestępcy posługują się metodą phishingu, dzięki której podszywają się pod znane numery biur obsługi banków. Prawdziwy pracownik banku nie zażąda od nas zainstalowania aplikacji do ochrony konta czy wygenerowania kodu płatności internetowej i wykonania przelewów na inne konta bankowe. Jeśli usłyszysz, że Twoje konto w banku jest zagrożone – rozłącz się i sam skontaktuj się z bankiem, najlepiej w lokalnym oddziale. O próbie oszustwa poinformuj bank oraz Policję.

aspirant Dominika Kwakszys
Komenda Powiatowa Policji w Złotoryi


 


 

Powrót na górę strony