Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Oszustwo na „lekarza z Jemenu”. Nie daj się nabrać!

Oszuści nie mają żadnych skrupułów. Stosują różne metody i w różny sposób wpływają na nasze emocje, po ty, aby wyłudzić od nas pieniądze. Ofiarą oszusta internetowego padła 60-letnia mieszkanka powiatu złotoryjskiego i jej znajomy, od którego pożyczyła 35 tysięcy złotych. Kobieta w Internecie poznała polskiego lekarza pracującego na co dzień w Jemenie, państwie położonym na Półwyspie Arabskim. Dzięki pożyczonym pieniądzom miała opłacić i odebrać paczkę należącą do lekarza. Okazało się, że kobieta padła ofiarą oszusta!

Do Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi zgłosili się mieszkańcy powiatu złotoryjskiego. Poinformowali, że prawdopodobnie padli ofiarą oszusta. W rozmowie z funkcjonariuszami 60-letnia kobieta oświadczyła, że za pośrednictwem popularnego portalu społecznościowego nawiązała kontakt z mężczyzną podającym się za polskiego lekarza, który przebywa w Jemenie. Mężczyzna miał tam pomagać ludziom dotkniętym wojną. Relacja pomiędzy nimi utrzymywała się dość długo. Korespondowali za pośrednictwem komunikatora internetowego oraz poczty elektronicznej.

Po jakimś czasie mężczyzna poprosił kobietę o odbiór paczki w jego imieniu, w której miały się znajdować oszczędności i dokumenty. Paczkę miała dostarczyć firma kurierska, jednak konieczne było uiszczenie opłat celnych. W tym celu „lekarz” poprosił 60-latkę o przelew 35 tysięcy złotych. Kobieta nie posiadała tak dużej sumy pieniędzy. Poprosiła więc o pożyczkę znajomego. 63-latek przelał pieniądze na wskazane przez kobietę konto. Po kilku godzinach otrzymał informację z banku, że mógł paść ofiarą oszusta. Natychmiast złożył reklamację w banku i wspólnie ze znajomą zgłosili się do Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi. Funkcjonariusze na podstawie przeprowadzonych ustaleń wystąpili do prokuratury o wydanie postanowienia o blokadzie środków na rachunku bankowym. Dzięki natychmiastowym działaniom mężczyzna odzyskał całość kwoty, a w tej sprawie policjanci będą prowadzili dalsze czynności.

Opisujemy tą historię, po to aby przestrzec mieszkańców przed podobnymi sytuacjami. Pamiętajmy, że w przypadku oszustw internetowych bardzo ważny jest czas. Jeśli zorientowaliśmy się, że pieniądze zostały przesłane na konto oszusta możemy cofnąć operację bankową, pod warunkiem, że nie została ona jeszcze zaksięgowana. W tym celu kontaktujemy się z bankiem. Jeśli na anulowanie zlecenia jest już za późno, to możemy złożyć reklamację w banku. Zgłaszając sprawę na Policji, funkcjonariusz także może zwrócić się do prokuratora o blokadę środków finansowych. Jednak w każdej z powyższych sytuacji liczy się czas jaki upłynął od wpłaty pieniędzy.

Nawiązując kontakty na odległość zawsze kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Nie dajmy się oszukać!

Młodszy aspirant Dominika Kwakszys
Komenda Powiatowa Policji w Złotoryi

Powrót na górę strony